Alt om løb, pulsure og løbeudstyr

Halvmaraton beregner / hastighedsberegner


Hvor hurtigt skal du løbe for at ramme din ønskede tid på en halvmarathon? Det kan du regne ud herunder

::

Du skal løbe din halvmarathon med en kilometertid på :. God fornøjelse

Herunder kan du se de tider, du skal ramme hver enkelt km på:

Herover kan du nemt udregne din pace, hvis du indtaster din ønskede tid, du vil løbe dit halvmarathon på.

Når du har indtastet timer, minutter og sekunder, så vil du få vist, hvilket pace du skal løbe din halvmarathon på.

Bemærk, det er en god idé at løbe et halvmarathon med negativ split.

Har du selv en side om løb / halvmarathon er du velkommen til at linke til denne beregner.


Beregn hvor hurtigt, du løber en halvmaraton

Denne beregner benytter Peter Riegels formel til at udregne, hvor hurtigt du vil kunne løbe en halvmarathon. Den tager udgangspunkt i, hvad du tidligere har løbet af distance. Så har du f.eks. løbet en 5 km på 24:30, så taster du det ind. Formlen lægger nu en lille træthedsfaktor til, så du kan vurdere, hvor hurtigt du kan forventet at afslutte din halvmaraton på.



::

Halvmarathon træningsprogram som app

Nike+ Run Club app'en har indbygget en "træner". Jeg prøvede den første gang i 2006 og allerede dengang var jeg begejstret. Men må indrømme, den er blevet forbedret mange gange.

Måden den virker på, er at du markerer, hvor langt du vil løbe (her et halvmarathon). Så registrerer du, hvornår du vil løbe den (altså datoen) og oplyser din højde, vægt og hvor meget du i forvejen løber. Så sætter Nike+ app'en et program sammen til dig. Passer det ikke helt med dine øvrige planer kan du godt justere rundt på det.

Måden jeg har brugt det på, er at følge det slavisk. Så skal man ikke tænke på "orker jeg at løbe i dag?", men allerede dagen inden ved du "jeg skal ud at løbe 11 km i morgen. Det er jeg nødt til at gøre kl. 15 for at nå alting. Jeg har løbet to halvmarathon og begge gange brugt Nike+ app'en til at træne mig op med.