Alt om løb, pulsure og løbeudstyr

Halvmaraton beregner / hastighedsberegner


Hvor hurtigt skal du løbe for at ramme din ønskede tid på en halvmarathon? Det kan du regne ud herunder

::

Du skal løbe din halvmarathon med en kilometertid på :. God fornøjelse

Herunder kan du se de tider, du skal ramme hver enkelt km på:

Herover kan du nemt udregne din pace, hvis du indtaster din ønskede tid, du vil løbe dit halvmarathon på.

Når du har indtastet timer, minutter og sekunder, så vil du få vist, hvilket pace du skal løbe din halvmarathon på.

Har du selv en side om løb / halvmarathon er du velkommen til at linke til denne beregner.


Beregn hvor hurtigt, du løber en halvmaraton

Denne beregner benytter Peter Riegels formel til at udregne, hvor hurtigt du vil kunne løbe en halvmarathon. Den tager udgangspunkt i, hvad du tidligere har løbet af distance. Så har du f.eks. løbet en 5 km på 24:30, så taster du det ind. Formlen lægger nu en lille træthedsfaktor til, så du kan vurdere, hvor hurtigt du kan forventet at afslutte din halvmaraton på.



::

Halvmaraton begynder løbeprogram på 12 uger

Kan man det? Altså træne sig op til at løbe et halvmaraton på 12 uger? Det er meget forskelligt fra person til person, men er du ikke svært overvægtig skulle det nok være muligt. Her er et 12 ugers træningsprogram til en halvmaraton.

Programmet her er lavet, så du kan tilpasse det efter dine forhold med arbejde, familie m.m. samt hvilken ugedag, du gerne vil have din "lange tur". Der udover er der mulighed for at du kan krydre med ekstra træning, der styrker resten af din krop ekstra. Det giver god mening også at styrke overkroppen. Der udover er der også en stribe råd, der kan gøre din vej mod et godt halvmaraton bedre og nemmere.

Vigtig info

Hvis du har hjerteproblemer eller generelle helbredsproblemer, så bør du ikke begynde på dette program uden først at have talt med din læge. Hvis du oplever ubehag udover almindelig anstrengelse, så bør du straks afbryde din træning.

Er du svært overvægtig, så bør du ikke begynde med et halvmaraton. Tab dig ved at gå 10.000 skridt hver eneste dag, svøm og cykel. Det er mere skånsomt for dine led.

Hvordan virker dette 12 ugers halvmaraton program?

Herunder markerer du, hvilke dage, du kan træne, hvilken dag, du ønsker din lange ugentlige tur (det er den mest tidskrævende, så de fleste foretrækker, den ligger i weekenden) samt om du ønsker "ekstra træning" lagt ind. Den ekstra træning er ganske let træning, som styrker din overkrop. Det kan hjælpe dig, hvis du ønsker vægttab, hvilket kan være en god idé. Bare at tabe 1-2 kg kan betyde meget for både din slut tid på en halvmaraton distance, men også hvor hårdt det er at både træne til den og gennemføre den.