Alt om løb, pulsure og løbeudstyr

Sov dig til bedre resultater


Søvn er den nemmeste måde at optimere løb på

Størstedelen af alle voksne i den vestlige verden får mindre søvn i dag end de gjorde for både 50 og 20 og 10 år siden. Det skyldes naturligvis at vores arbejde er mindre fysisk krævende i dag i forhold til for 50 år siden, men det skyldes også vores Fear of Missing Out-livsstil, hvor vi altid skal have set sidste nye afsnit af en serie på Netflix, nå at lave hjemmelavet mad og dyrke crossfit og træne til maraton. Så er søvn et af de områder, der bliver nedprioriteret. -Og det er en kæmpe fejl.

Grundene til at få mere søvn står nærmest i kø. De snubler over hinanden. Her er nogle af dem:

  • Dine muskler har brug for søvn for at restituere og vokse
  • Er du udhvilet har du bedre forbrænding
  • Undersøgelser har vist, at er træt, spiser man mere sukker og dermed kan søvnmangel forbindes til overvægt
  • Du indlærer bedre, når du er udhvilet
  • Dit humør er bedre, når du er udhvilet

Generelt er søvn bare virkeligt, virkeligt vigtigt (særligt, hvis du er i gang med et vægttab).

Spørg en hvilken som helst forsker i sundhed og personen vil fortælle dig, at du sandsynligvis bør sove mere.

Hvorfor er søvn vigtigt for dit løb?

Der er både direkte og indirekte grunde til det. De direkte grunde er, at dine muskler vokser, sener og ledbånd restituerer og er bedre forberedte til at modtage en ny belastning til den næste træning. Så det er sådanne direkte afledte effekter af at være udhvilet. De indirekte er sværere at sætte på formel / forske i. Men er du træt, så er du mere tilbøjelig til at droppe din træning. Det er første afledte effekt. Der udover er du mere tilbøjelig til ikke at lave ordentlig mad – og dermed spiser du dårligere og det har jo selvsagt også en effekt på dine evner til at performe på løberuten.

Så der er rigeligt med grunde til at få sovet ordentligt.

På siden Søvneksperterne kan du finde flere artikler om at forbedre din søvn.

Udover en god madras, dyne og hovedpude, handler det jo om at finde den rette temperatur i soveværelset, at prøve at gå i seng og stå op på samme tidspunkt hver dag. At undgå skærm og stimulanser som kaffe og cola i timerne op til sengetid og sådan noget. Det er en mindre videnskab og fremtidsforskere siger bl.a. at "søvn er det nye sex".

Uanset hvad, så sørg for at opprioritere din søvn, når du træner.

>