Alt om løb, pulsure og løbeudstyr

Løb & kosttilskud


Sportsfolk elsker kosttilskud og ekstra vitaminer. Men er det nødvendigt? Læs mere om kosttilskud og løb i denne artikel

Bemærk: Kosttilskud er ikke medicin. Har du lægefaglige spørgsmål eller tvivl, bør du altid kontakte din læge, inden du tager kosttilskud. Tag kun kosttilskud, der er godkendt af lægemiddelstyrelsen

Keratin, BCAA, fiskeolie, D-vitamin, B2-vitaminer, jern, glutamin, kalk. Mulighederne er mange og der er nok endnu flere spørgsmål end muligheder. Skal eller skal du ikke tage kosttilskud, når du løber?

Som udgangspunkt skal du ikke nødvendigvis tage kosttilskud, hvis du spiser en sund og varieret kost og i øvrigt er sund og rask. Men løber du lange distancer, kan det være en udmærket idé at sørge for at få noget ekstra.

Kalk – Calcium

Calcium er det mineral, der er mest af i din krop. Du skal have calcium hele livet og den største kilde til kalcium i din kost er mejeriprodukter som mælk og ost. Løber du langt kan det være en god idé at supplere din kost med calcium.

Fiskeolie – Omega 3

Både løbere og folk, der styrketræner har længe sværget til at tage fiskeolie som tilskud til kosten. Fiskeolie indeholder Omega 3, som har mange gode egenskaber. Du kan indtage den ved at spise fisk, men mange danskere spiser kun fiske 1-3 gange om måneden og så kan det være en god idé at supplere med fiskeolie.

Fiskeolien siges også at kunne forebygge skader i led og ledbånd – det er der dog ikke noget videnskabeligt bevis for. Men mange langdistanceløbere hævder, at de har brug for fiskeolie for at holde sig skadefri.

Mere om kosttilskud

kosttilskudguiden kan du finde meget mere information om diverse kosttilskud.

Det er Lægemiddelstyrelsen i Danmark, der godkender kosttilskud. Besøg deres side her.