Alt om løb, pulsure og løbeudstyr

Alternativer til løb


Her finder du en række alternativer til løb, som du kan kigge på, hvis du er skadet eller træt af løb

Der kan være mange grunde til at kigge på alternativer til løb. Det kan være, du er skadet eller blevet træt af løb. Det kan også være andre ting forhindrer dig i at løbe (det er dog sjældent, men hvis man f.eks. skal være hjemme ved et husdyr eller barn, så er det praktisk med et alternativ).

Alternativet afhænger selvfølgelig af, om du skal styrke bestemte dele af dit løb (f.eks. iltoptag) eller bestemte muskelgrupper eller om du ønsker at blive hurtigere eller at gå ned i vægt.

Herunder har jeg oprettet et par alternativer, du kan overveje, hvis du skal have adspredelse fra dit løb.

Airbike

En Airbike er hård som bare pokker. Man sætter sig op og tænker "nemt..." og så går der 40 sekunder og man tænker "hvad f*** skete der lige der?". Den er virkelig effektiv og en killer. Her kan du få cardio og benmuskeltræning på ganske få minutter dagligt. Men ja – det er ekstremt kedeligt.

Romaskine

Det er lidt samme scenarie med en ro-maskine. Her starter man også med at tænke "det her kan da ikke blive hårdt" og 60 sekunder senere er man ved at dø. En romaskine kan man få til en overkommelig pris og bare 10-20 minutters træning er virkeligt effektivt.

Brug børnenes trampolin

20 minutter på trampolinen er meget sjovere end både airbike og romaskine. Det er nok ikke nær så effektivt, men du kan nemt få pulsen op på trampolinen og her kan du endda have børnene med samtidigt.

Hjemme ved os er vi dagligt på trampolinen (kan anbefale Bergs som også får gode anmeldelser i denne trampolin test. Berg er noget dyrere end den, du kan få i Harald Skrald, men også mange klasser over.

Svømning

Særligt hvis du er skadet er svømning et virkeligt godt alternativ til løb. Her har du mulighed for at styrke det meste af kroppen på en skånsom måde.

For mig at se er ulempen ved svømning, at det kræver man er der i svømmehallens åbningstider. Rigtigt mange foretrækker løb fordi det skal kunne passe ind i en hverdag med mange gøremål og der bliver svømning lidt besværligt. Men man kan ikke lave denne oversigt uden at have svømning med på listen.

TRX

TRX er et virkeligt praktisk træningsredskab, som kan varieres i det uendelige og du kan styrke hele kroppen. Det kan være svært at træne cardio med TRX, så det er givetvis et bedre alternativ til at træne bestemte muskelgrupper. Der er det til gengæld genialt. TRX kan hænges op i et træ eller på en dør og så kan du i princippet træne overalt. Du kan finde masser af inspiration til TRX træning på deres Youtube kanal.

>