Alt om løb, pulsure og løbeudstyr

Løbe hastighedsberegnere


Her er forskellige løbeberegnere

Jeg har lavet forskellige løbeberegnere, så du kan indtaste din ønskede sluttid, så får du udregnet din kilometer-tid. Du finder link til dem herunder:

Beregner til 5 km løb

Her kan du indtaste din ønskede tid på en 5 km rute og få beregnet, hvad din gennemsnitshastighed skal være for at nå dit mål.


Beregner til 10 km løb

Her kan du indtaste din ønskede tid på en 10 km rute og få beregnet, hvad din gennemsnitshastighed skal være for at nå dit mål. Du får også listet dine mellemtider for hver kilometer.


Beregner til halvmarathon

Her kan du indtaste din ønskede tid på en halvmaraton og få beregnet, hvad din gennemsnitshastighed skal være for at nå dit mål. Du får også listet dine mellemtider for hver kilometer.


Beregn din forbrænding

Her kan du taste ind, hvor meget du har løbet og hvad du vejer. Så får du at vide, hvor mange kalorier, du har forbrændt.

Jeg kan godt lide at løbe – og at programmere. Så da jeg startede siden StartToRun var det oplagt at lave en løbeberegner. Den første blev hurtigt populær og jeg fik flere forespørgsler på, om jeg ikke ville lave nogle flere. Så derfor er der kommet flere til undervejs. Du kan se alle mine beregnere herover.

De er ret enkle. Du skriver, hvor langt du vil løbe (det har jeg så skrevet i dem herover) og så hvor hurtigt, du gerne vil løbe den. F.eks. kan du skrive du vil løbe en 5 km på 22:00 minutter. Så skal du løbe med pace 4:24. Det betyder rent praktisk, at du skal løbe 1 km på 4 minutter og 24 sekunder.

Når du planlægger dit løb bør du nok løbe første kilometer lidt langsommere – f.eks. 4 minutter og 40 sekunder. Den næste løber du så noget hurtigere f.eks. 4 minutter og 30 sekunder. Tredje km løber du endnu hurtigere f.eks. 4 minutter og 20 sekunder og de to sidste endnu hurtigere. Det kaldes at løbe negativt split.


Pace beregner – hvordan beregner man løbe pace?

Vil du selv beregne din pace / hastighed, så har jeg herunder forklaret, hvordan du gør det.

Som regel kender du din distance og så kender du din hastighed enten i km i timen eller i pace som f.eks. 4:30. Det betyder, at du bruger 4 minutter og 30 sekunder på at løbe 1 km.

Typisk vil folk vide: "Hvis jeg vil løbe en 5 km distance på 22:30, hvor hurtigt skal mit pace være?" Eller "Jeg løber ca. med pace 4:50 - hvor hurtigt løber jeg så en 10 km, hvis jeg kan holde det pace?". Lad os se på et par eksempler.


Eksempel 1: Du vil løbe en 5 km på 22:30 og vil udregne din pace.

For at finde ud af, hvor hurtigt, du skal løbe, skal vi regne ud, hvor meget du skal løbe 1 km på. Måden vi gør det på, er at tage vores tid og dividere med 5 (fordi vi løber 5 km). Men det er lidt svært bare at dividere minutter og sekunder på den måde, så derfor laver vi det hele om til sekunder først. 22:30 er altså (22*60)+30 = 1350 sekunder. Det tal er lidt nemmere at dividere med 5.

Så vi skal løbe 5 km på 1350 sekunder. Det betyder, vi skal løbe 1 km på 1350/5 = 270 sekunder. Nu skal vi omregne 270 sekunder til minutter. Google kan gøre det for os eller vi kan gøre det selv. For at regne 270 sekunder til minutter, skal vi dividere med 60. Så 270/70 er 4,5 minutter. Bemærk det betyder fire et halvt minut. Altså 4:30. Måden du finder de 30 sekunder på er således. Du tager tallet 4,5 og runder ned til 4. Så tager du alle vores sekunder (altså 270). Du trækker 4*60 fra de 270, så det er 270 - (4*60) = 30. Fordi der er 30 sekunder til rest, når du har trukket dine minutter fra.

Jeg håber denne udregning har hjulpet dig, så du selv kan udregne din pace til dit løb.