Løb & vægttab

Der er rigtigt mange gode grunde til at løbe, hvis du ønsker et vægttab. Men løb alene kan næppe klare det – så læs med her, hvordan du opnår bedste vægttab med løb

Den simple formel for vægttab

Det er egentligt simpelt: Du taber dig, hvis du indtager færre kalorier, end du forbrænder!. Så hvis du vil tabe dig, kan du enten:

  1. Øge din forbrænding (f.eks. løbe mere)
  2. Mindske dit kalorieindtag (f.eks. spise mindre)
  3. Kombinere de to ting (den bedste og nemmeste løsning)

Generelt siger man, at vil du tabe dig, så skal det foregå i køkkenet (altså spise sundere), men vil du leve længere, skal det foregå med løbeskoene på. Men ... selvfølgelig øger du din forbrænding ved at løbe. Så derfor er løb (og gang, svømning og cykling etc.) også gode måder at tabe sig yderligere på.

For det bedste og mest effektive og langvarige vægttab vil jeg sige, du skal:

Kombinationen herover er den absolut bedste. Styrketræningen giver dig større muskler og det øger din forbrænding. Det vil du rigtigt gerne have, når du forsøger at tabe fedt (bemærk at større muskler jo også vejer mere – så måske oplever du ikke et vægttab, men du vil se en reduktion i fedt). Spiser du sundere, vil du forholdsvis hurtigt se fedtet begynde at rasle af din krop (forslag til kost kommer længere nede). Og slutteligt vil løb – gerne langsomt og langt – forbrænde en pokkers masse kalorier, så du vil opleve fedtreduktion.

Hvor meget forbrænder man ved løb?

Tommelfingerregleen siger, at du udregner din forbrænding således: antal km * vægt. Dvs. har du løbet 5 km og vejer du 80 kg, så har du forbrændt 400 kcal.

Der er selvfølgelig andre ting, der spiller ind såsom vind, underlag og evt. stigning. Løber du f.eks. i strandsand, så forbrænder du mere, end hvis du løber på asfalt.

Kalorieforbrænding ved løb


Du har forbrændt kcal (eller kilojoule)

Hvad skal jeg spise for at tabe mig?

Mindre sukker! :-)

Ah – det var for nemt. Allerførst skal du være opmærksom på, hvor mange kalorier, du drikker. Alkohol, iste, energidrikke og sodavand er proppet med tomme kalorier. Skær det hele væk. Skal du have noget at drikke, så drik kaffe (uden sukker), te eller vand. Vil du gerne have dit vand til at smage af lidt, så tag en flaske og smid i køleskabet og fyld enten mynte, jordbær, citron eller agurk deri. Når det har ligget et par timer, så smager det af noget.

Skærer du også kulhydrater fra hvid pasta og hvidt brød væk og erstatter af proteiner (fra magert kød som kylling og kalkun) og fedt fra avocado (ikke mere end en halv om dage) eller et par nødder eller fed fisk som laks og makrel, så er du virkeligt også godt på vej mod et vægttab.

Denne her artikel kan ikke gøre det ud for kostvejledning. Du er nødt til at søge ny viden, men her har du fået de første og åbenlyse skidt til et vægttab – som mange danskere åbenbart helt overser.